۰۲ مهر ۹۲ ، ۱۴:۵۹
جنگ نرم5
اصول و روشهای مقابله با جنگ نرماما چه کار کنیم تا بتوانیم با بهرهگیری از ساز و کارهای مختلف از اعمال تهدیدات نرم پیشگیری کنیم و یا از دامنه اثرات اجتماعی فرهنگی و سیاسی آن ها را کاست و یا از میان برد.برای مقابله با جنگ نرم، نخست باید ویژگیهای این نوع جنگ را آنالیز کرده و خوب بشناسیم و بدانیم که جنگ نرم با جنگ سخت، چه تفاوتهایی دارد. آنچه در جنگ سخت مورد هدف قرار میگیرد، جان انسانها، تجهیزات، امکانات و بناهاست که معمولا در این مواقع با استفاده از همین مسائلی که مورد هدف قرار گرفته است، افکار عمومی علیه دشمن فعال میشود، در حالی که در جنگ نرم آن چه هدف قرار میگیرد، افکار عمومی است.برای دستیابی به این هدف، باید بیش از گذشته رسانهها را مورد توجه قرار دهیم و افکار عمومی داخلی و جهانی را نسبت به دروغپردازی رسانههای خارجی، آگاه کنیم.این دو مهم فقط با تقویت رسانههای خودی و تلاش برای بینالمللی کردن این رسانهها، میسر است. دیپلماسی رسانهای در سیاست خارجی هر کشور به دو صورت تحقق مییابد؛ یکی مدیریت رسانهها توسط سازمانهای دیپلماتیک رسمی کشور و دیگری به صورت خودجوش و در راستای سیاستهای کلان کشورها.هر ملتی و کشوری دارای منابع قدرت نرم است که شناسایی و تقویت و سازماندهی آن ها می تواند براساس یک طرح جامع تبدیل به یک فرصت و هجوم به دشمنان طراح جنگ نرم شود. به عنوان مثال، منابع قدرت نرم در ایران را می توانیم «ایدئولوژی اسلامی»، «قدرت نفوذ رهبری»، «حماسهآفرینیها» و «درجه بالای وفاداری ملت به حکومت» برشمریم.
برخی راههای مقابله با جنگ نرم1. گسترش دامنه و شمول فعالیتهای فرهنگی.2. افزایش محصولات فرهنگی تأثیرگذار بر جامعه و جوانان.3. ایجاد راههای مشروع برای ارضاء نیازهای مردم.4. استفاده از دیپلماسی عمومی.5. استفاده از راهبردهای ویژه در مورد اقوام و اقلیتها: اقلیتهای جامعه اغلب به سبب داشتن احساس نابرابری، مستعد مخالفتورزی علیه نظام حاکم هستند و دشمنان فرامنطقه ای یکی از میدان های فعالیت خود را در کشورهایی که دارای تنوع قومیت هاست، قرار می دهند. اما زمانی که نظام مستقر با انجام راهبردهای مناسب در مناطق محروم و دور از مرکز و اختصاص بودجه های لازم در قالب طرح های توسعه همه جانبه خصوصا طرح های اشتغال زا و به کارگیری مدیریت های توانمند در این مناطق و با روحیه جهادی و بسیجی مشغول خدمت به مردم شدند، می توانند آن احساس را کم کنند یا از میان بردارند.6. عملیات روانی متقابل: در مقابله با جنگ نرم نبایستی منفعلانه عمل کرد. عاملان تهدید نرم از انواع تبلیغات، فنون مجاب سازی روش های نفوذ اجتماعی و عملیات روانی به منزله روش های تغییر نگرش ها، باورها و ارزش های جامعه هدف استفاده می کنند. انجام تبلیغات هوشمندانه، سریع با قدرت منطق و اندیشه و احاطه ذهنی بر مخاطبان جنگ نرم می تواند یکی از روشهای مقابله باشد.7. آگاهیبخشی عمومی. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــمنابعی برای مطالعه بیشتر:1. نام کتاب : قدرت نرم ؛ ابزارهای موفقیت در سیاست بین المللتألیف: جوزف اس. نایمترجم: سید محسن روحانی ـ مهدی ذوالفقاری (با مقدمه دکتر اصغر افتخاری)ناشر: تهران ـ دانشگاه امام صادق(ع) ـ 1389شابک : 2ـ63ـ5574ـ600ـ978ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ2. نام کتاب: جنگ نرمتألیف: داوود رنجبرانناشر: تهران ـ ساحل اندیشه ـ 1388شابک: 4ـ26ـ5117ـ600ـ978ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ3. نام کتاب: دیپلماسی عمومی نوین ؛ کاربرد قدرت نرم در روابط بینالمللتألیف: ژان میلسن و همکارانترجمه: دکتر رضا کلهر ـ سید محسن روحانیناشر: تهران ـ دانشگاه امام صادق(ع) ـ 1389شابک: 9ـ77ـ7746ـ964ـ978ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ4. نام کتاب: جنگ نرمتألیف: احمد حسین شریفیناشر: قم ـ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ـ 1389شابک : 3ـ495ـ411ـ964ـ978ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ5. نام کتاب: قدرت نرم و سرمایه اجتماعی (با مطالعه موردی بسیج)تألیف : دکتر اصغر افتخاری و همکارانناشر : تهران ـ دانشگاه امام صادق(ع) ـ 1389شابک : 3ـ66ـ7746ـ964ـ978......................پایان پیام / 101
۹۲/۰۷/۰۲